sobota 12. října 2019

Do tmy - Anna Bolavá

Sbírání bylin ve velkém není pro slabší povahy. Anna Bartáková

Do tmy, kniha od Anny Bolavé, za kterou v roce 2016 autorka získala cenu Magnesia litera za prózu. Jedná se o příběh Anny Bartákové, která žije pro sběr léčivých bylin. Je tomu naprosto oddaná, jenže ji to také neuvěřitelně vysiluje a zabírá všechen čas, kvůli čemuž se z ní stává taková osamělá podivínka. Nebo lépe řečeno, taková osamělá víla. Kniha je vyprávěním o jejím vnitřním světě, o životě zasvěceném sběru bylin. A zároveň se dovídáme o její minulosti a vztazích s místními lidmi. Od začátku cítíme nějaké tajemno a temno - dva motivy, kterými by se knížka dala možná nejlépe vystihnout. 

"Dvě větve nejstarší lípy v okolí se opravdu namáčejí ve vodě. Zlehka se pohybují nahoru a dolů. Kypré květy plné síly omamně voní. Musím je dostat. Obchází strom a natahuju se do výšky. Vyskočím a chytnu jednu větev hustě obalenou tučnými květy. Přitáhnu si to celé dolů a trhám."



"A jaké jsou vaše koníčky? zeptal se mě bývalý spolužák Slavík na konci pracovního pohovoru, který měl zajistit mou budoucnost. Sběr léčivých bylin... Zase to znělo hrozně. Proč se mě na to pořád někdo ptá? Proč mě nutí to vyslovovat. A proč to vlastně říkám, copak si neumím vymyslet něco jiného? Jenže já si neumím něco vymyslet. Nemůžu lhát. Ne u tak závažných věcí. Když na to dojde, leknu se jako přistižená u něčeho špatného a zapomenu neříct pravdu. Přitom to mám jen vyslovit. Sběr léčivých bylin. A už se červenám a potím. Lidi netuší, že se ptají na tak osobní věc. Vždyť sběr jsem prostě já. Kdybych řekla cokoliv jiného, je to, jako bych se přejmenovala a vydávala za jiného člověka."

V příběhu se nádherně prolíná reálno a magično, na jejichž pomezí hlavní postava stojí. A je kouzelné. A je to tajemné. A je to smutné, tak krásně smutné. 

V roce 2017 autorka vydala ještě knížku Ke dnu, na kterou se právě chystám a moc těším! Četli jste nějakou z nich? 🔆

1 komentář: