pátek 27. března 2020

Inspirace | Rozhovory

Třikrát hurá, první rozhovor je tu! A tématem je inspirace. Kde najít dobré knížky? Nebo kde si přečíst zajímavé literární články? O své tipy se se mnou podělil Honza 


Honzo, co právě čteš?
Tak teď mám rozečtený W, aneb vzpomínka na život od Pereca a zároveň to prokládám Faustem od Goethe.


W, cože?
W, aneb vzpomínka na život. Je to od francouzsko-polského autora Pereca, byl to autor spojený s francouzským hnutím, které si dávalo formální zábrany v psaní, aby vytvořili něco originálního. Perec je známý tím, že napsal knihu ve francouzštině, ve které se vůbec neobjevilo písmeno „e“. A hlavní zápletkou bylo, že se to písmeno „e“ ztratilo. To, co čtu teď, to jsou vlastně dvě pojednání o jeho životě s tím, že je ale Perec nespolehlivý vypravěč. Je to o prchavosti vzpomínek, je to o jeho dětství, ze kterého si právě moc nepamatuje, a když mu bylo asi 12 let, vytvořil si takzvanou „ohňovou zemi“ a zde do toho vstupuje druhé pojednání právě o této zemi. Což má být alegorie na nacistické Německo, ve kterém Perec ztratil oba rodiče. 


Kde jsi na takovou knížku přišel?
Jeden z mých oblíbených autorů je Italo Calvino, který je spojovaný s Perecem a pak jsem na něj viděl recenzi někde v souvislosti s nakladatelstvím Rubato, což je mimochodem skvělé nakladatelství! A v rozhovoru na webu iliteratura.cz s tímto nakladatelem o něm hodně mluvili, o Perecovi, tak jsem si ho koupil. 


A na Fausta?
Tak vždycky to byla knížka, kterou jsem si chtěl přečíst, ale donutila mě k tomu až recenze od youtubera z kanálu Betterthanfood. Od něj beru inspiraci na spoustu knížek, má recenze na hodně dobré kousky. Není to každopádně žádná literární analýza, ale jako by se s tebou bavil u kafe a zároveň jsou to knížky z takové té vysoké literatury. 


Jo, to je sympaťák! Sehnal sis na jeho doporučení ještě něco?
Dělal recenzi na Rachel Cusk, což je taky dobrá autorka, tu mám teď doma. Mimochodem taky mluvil o Hrabalovi, což je u zahraničních youtuberů dost neobvyklý!


To teda. Stejně je ale nejlepší, jak vyslovuje jeho jméno 😄 A co čeští youtubeři, sleduješ někoho?
To bych rád, ale ještě jsem nikoho dobrého nenašel. Jedině snad kanál Na potítku, ten původně začal jako přípravy k maturitě, ale poslední dobou už to jsou i současné knihy nebo jedou podle výběru fanoušků. Jsou to teda víc odborné literární analýzy. 


Zároveň ale srozumitelné, že. Kromě Youtube, co třeba pak Instagram, Facebook nebo klasické papírové časopisy?
Instagram už svojí povahou krátkých, úderných věcí se podle mě nehodí k recenzování knížek, podle mě se toho nedá tak moc vyjádřit. A ohledně časopisů, těch je spoustu! Já odebírám literární časopis Host. Jsou tam zajímavé recenze na aktuální tvorbu, recenze v diskuzi, potom rozhovory, eseje, aktuality. Kromě toho bych se chtěl ještě dostat k časopisu Analogon, surrealistickému časopisu. Pak třeba Tvar nebo Revolver Revue. 


Jo, Host je asi nejznámější, ten mě fakt baví. Jakou poslední knížku sis na základě doporučení v Hostu přečetl? 😊 
Možnosti milostného románu od Jana Němce, protože Jan Němec je jedním z redaktorů Hostu. A bylo to opravdu dobré! A pak tam byl skvělý článek ke Knausgardovi, takže jsem se vrhl na něj.


Knausgard, to je ten severský autor, který napsal Můj boj?
Jo, ten. Ale samozřejmě to nesouvisí s tím Mým bojem. Teda, ne přímo. V jedné ještě nepřeložené jeho knize tam k tomu má takovou polemiku. Každopádně, jde o sérii asi 6 knih v žánru autofikce.


Takže románově upravená autobiografie?
Přesně tak. Umožňuje to tak více úvah a zároveň je tam příběh, který upoutá čtenáře. Zrovna ta Rachel Cusk také píše autofikce. A vlastně i ty Možnosti milostného románu.


Tak jo, díky za inspiraci 😌 To máme youtube, časopisy, web, nakladatelství. Ještě tě něco napadá? 
No není za co. A třeba Host doporučuju i nejen jako inspiraci ke čtení, ale jsou tam všelijaké literárně laděné články, které lidi, kteří čtou, zaujmou. Mimochodem, hodně mi taky daly memíčka na facebooku. Tak jsem třeba díky vtípkům přišel na Kafku nebo Itala Calvina. A to už je snad všechno!


Jakub Kuchař on Twitter: ""I dreamed I was Kafka" od Jiřího Slívy ...

2 komentáře:

  1. Ten youtube kanál mě vělice zaujal, určitě se na něj podívám. :) Jinak moc hezký rozhovor.

    OdpovědětVymazat