pátek 13. března 2020

Houbařka - Viktorie Hanišová

Měla jsem pocit, že se ke mně les otočil zády. Když jsem vcházela mezi stromy, smrky ode mě odtahovaly větve, jako bych byla malomocná. Klestila jsem si cestu mezi ostražitě naježenými větvemi, po zemi, která se při každém zapraskání větvičky přikrčila. Ve vzduchu jsem větřila úzkost. V útrobách lesa na mě něco číhalo. Byla jsem tou změnou naprosto vyvedená z míry. Takhle jsem se doposud cítila jen mezi lidmi. 


Houbařkou je podivínská Sisi, která žije osaměle v polorozpadlé chalupě na Šumavě. Každý den brzy ráno vstává a jde svou 25km houbařskou trasu, na kterou jako malá chodívala se svým tátou. Plný košík potom odevzdává v místní hospodě Muchomůrka, aby si za těch pár korun koupila něco k jídlu, a vrací se zpět do chalupy. Jak jen by se ráda z této zoufalé rutiny vymanila, ale její minulost je jako ten les, hluboká a temná, jako podhoubí, prolezlá červy. Kudy jde, tudy ji pronásleduje. A my se postupně dovídáme víc o její rodině, o jejím dětství a najednou cítíme tu samou zoufalost a nespravedlnost, jako Sisi už několik dlouhých let. 
Houbařka je jednou ze tří knih Viktorie Hanišové a stejně jako ostatní jsou i v Houbařce hlavním tématem velmi složité rodinné vztahy. Po prvních stránkách může kniha připomínat Do tmy od Anny Bolavé, kde hlavní hrdinka byla taktéž osamělá podivínka, v tomto případě sbírající léčivé bylinky, téma a styl psaní je ale úplně odlišný. Hanišová píše jasně, Sisi sice má svou tajemnou stránku, ale není tak nepřístupná jako hrdinka Anny Bolavé. A zároveň zůstává zpočátku spousta věcí nedořečených, plynule se dostáváme do života Sisi a především do jejího dětství, aniž by nám hned od začátku bylo všechno jasné. Postupně tedy odkrýváme temnou minulost a propojujeme ji s přítomností. Zajímavé je také to, jak autorka onen samotný les a houby metaforicky spojila s životem Sisi. A když nám do sebe všechno zapadne, přejede nám mráz po zádech...

V každém případě doporučuju, je to dobře napsané, téma je aktuální a dobře, citlivě zpracované a je to kniha, kterou je dobré mít v knihovně, abyste se k ní jednou mohli zase vrátit. 

Znáte? Četli jste? Já už se těším na Anežku a Rekonstrukci, první a třetí knížka autorky. Jestli už je máte přečtené, určitě pište své dojmy. 💬

6 komentářů:

  1. Já si ji chtěla hodně přečíst, už od doby, co kniha vyšla. Jen jsem se k ní dosud nemohla dostat. :/

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezká recenze rozhodně mě knížka zaujala i když jsem ji až do te´d neznala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. známější je přece jen její poslední román Rekonstrukce, je všude v knihkupectvích jako bestseller :)

      Vymazat
  3. Tak tahle kniha mě z Tvého vyprávění moc zaujala, miluju témata kde se skrývá hodně v pozadí a teprve postupným čtením se dozvídáme víc a víc. Mám moc ráda i psychologická dramata, takže si tuto autorku i knihu píši na svůj seznam :-) mooooc děkuji

    OdpovědětVymazat