pondělí 13. července 2020

Volání kukačky - Robert Galbraith

Topmodelka Lula Landryová je nalezena mrtvá pod okny svého bytu a policie případ brzy uzavře jako sebevraždu. Tomu ale nechce věřit bratr Luly, a tak o pomoc požádá soukromého detektiva Cormorana Strika. 


Detektivní román Volání kukačky vyšel r. 2014 a vzápětí se stal bestsellerem, ne však kvůli knize samotné, jako spíš pro Roberta Galbraitha. Velkou zajímavostí je totiž fakt, že se jedná o pouhý pseudonym. A kdo se pod ním skrývá? Jste fanoušci Harryho Pottera? 👀

Já od J. K. Rowlingové nikdy nic nečetla, zato detektivek... těch jsem četla hodně. Hodně 😄 A tak jsem na "dobrou" detektivku docela náročná. Potřebuju věrohodné, psychologicky propracované postavy, které prostě budou mít svůj charakter, minulost a vztahy.  Zápletka samotná bývá v detektivkách vždy na první pohled zajímavá, důležité ale je, jak se s ní pracuje (ne, že se vše jako zázrakem vyřeší na poslední stránce!). A také kde je detektiv, tam jsou podezřelí a čtenář by podle mého měl mít možnost alespoň tušit a vytvářet si vlastní teorie. 

Když se tak podívám na Volání kukačky, za mě to dobrá detektivka nebyla. 
Už jen ty postavy. Máme tu soukromého detektivka Cormorana Strika, o kterém víme, že v Afghánistánu přišel o nohu, jeho otec, se kterým se nestýká, je rocková hvězda, matka se kdysi předávkovala, a Cormoran sám přespává ve své kanceláři, protože ho vykopla jeho přítelkyně (což byla mimochodem pěkná kráva, nechápu, proč se na ní pořád tak upínal). Pak tu máme sekretářku Rachel na záskok, která je velmi schopná, ale má před svatbou. Cormoranovi se očividně líbí, ale nemůže si nic dovolit, a tak to končí u pár bídných dialogů. O oběti víme, že Lula Landryová byla adoptovaná a krásná, to je asi tak celé. A její bratr je zakomplexovaný pracháč. 
Žádná z postav nebyla pořádně propracovaná! Stejně tak vztahy mezi nimi. A další, co mě zklamalo, byly postavy podezřelých - celých 400 stran se o nich trousili poznámky, braly se jako nanejvíc podezřelí, ale že by se s nimi tedy detektiv setkával? Jestli se nepletu, s každým se Cormoran viděl jen jednou 😀 To je asi to... chyběl mi zvrat, konflikt, střetávání se, dialogy, komplikace. A nijak mě nenadchlo ani závěrečné rozuzlení. Achjo, no... Galbraithe, detektivka asi nebude váš žánr. 

Přátelé, určitě mnoho z vás tuto knížku četlo, určitě mi napište vaše hodnocení, jsem zvědavá! Beru i doporučení na jiné detektivky 💬 😄

3 komentáře:

  1. Je mi jasné, že kdybych knihu četla, byla bych z ní nadšená. Detektivek vůbec nemám nadčteno, ale pomalu a jistě začínám objevovat tento žánr díky Agathe Christie. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Od autorky jsem přečetla samozřejmě HP, ale k její sérii detektivek jsme se zatím nedostala. :) Uvidíme, možná časem.

    OdpovědětVymazat
  3. Tuto knížku jsem nečetla, a po tvé recenzi ani nebudu, také si potrpím na kvalitní detektivky :)

    OdpovědětVymazat