pátek 21. srpna 2020

Silmarillion, mýty a legendy Středozemě



Byl Eru, Jediný, který se v Ardě nazývá Ilúvatar. Nejdříve učinil Ainur, Svaté, kteří byli potomstvem jeho myšlenky a byli s ním dříve, než bylo vytvořeno cokoli jiného. 

Po přečtení Hobita i všech tří dílů Pána prstenů jsem se rozhodla přečíst si i Silmarillion - knihu o původu Středozemě a jejich bytostech. Zpočátku jsem nechápala, proč mi všichni přáli "hodně štěstí", a pak jsem se pomalu ale jistě začala ztrácet 😄 
Ale ne, nechci nikoho odradit. Není to náročné čtení na příběh, naopak je to psané jasně a svižně, postavy jsou ucelené a každý kousek legendy má svůj konec. Také je to stále příjemně dobrodružné, pohádkové i mystické, jako pro mě byly ostatní Tolkienovy knihy. Matoucí na Silmarillionu pro mě byly ale postavy a místa - tedy, jejich názvy. Vše mělo rovnou několik jmen (podle toho v jakém jazyce) a používaly se tak porůznu. Musela jsem si je tedy často dohledávat, abych se zorientovala kdo s kým kde jak, ale k tomu na konci sloužil skvělý rejstřík. Lehce jsem se tedy ztrácela, ale jinak hezký zážitek 😌 Dějiny Středozemě od úplného počátku, příchod Elfů a lidí, původ trpaslíků, první seznámení s Gandalfem i Sarumanem, velmi dlouhá historie a napětí válek se zlem, včetně jeho prvopočátku v Melkorovi. Pokud máte Tolkiena rádi, doporučuju nenechat se zastrašit a do Silmarillionu se pustit! Dozvíte se velkou spoustu věcí (třeba i to, kam na Západ nakonec odplul Frodo❔).

Fingolfin a jeho syn Fingon drželi Hithlum a většina Fingolfinova lidu bydlela v Mithrimu na březích velkého jezera; Fingonovi byl přidělen Dor-lómin, který ležel západně od Mithrimských hor. Hlavní pevnost však měli v Eithel Sirionu východně od Ered Wethrin, odkud střežili Ard.galen, a jejich jezdectvo se projíždělo po pláni až k stínu Thangorodrim … 

Takže asi tak 😀




3 komentáře:

  1. Nadšená z Hobita a Pána prstenu mě osobně tak nějak minulo, takže ani tahle kniha nebude nic pro mě. :) Ale chápu, že pro milovníky Tolkiena je kniha nutností.
    Podle ukázky to opravdu nevypadá na jednoduchý text. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, nejvíc potěší fanoušky Tolkiena:)

      Vymazat
  2. Páná prstenů jsem nikdy nečetla, ale chci to napravit! Jen se k němu dostat. :D

    OdpovědětVymazat