neděle 30. srpna 2020

Anežka - Viktorie Hanišová

 

Anežka je prvním románem současné české autorky Viktorie Hanišové. Kromě té si můžete přečíst už další dvě knížky, Houbařku a Rekonstrukci. Všechny romány spojuje téma problematických rodinných vztahů, téma mateřství, dětského traumatu. V románu Anežka se příběh točí okolo nefunkčního vztahu matky a adoptivní dcery. Je to vztah o to komplikovanější, že ona adoptovaná holčička je Romka, a tak je tu i téma silného rasismu a šikany. Pocity nepřijetí malá Agnes dostává ale i od své adoptivní matky. Té se totiž měla narodit vlastní holčička, roztomilé, plavovlasé děťátko. A když se tento sen stane nesplnitelným, rozhodne se ve svém zoufalství získat ono vysněné miminko sice jinak, ale za každou cenu. Jenže malá Agnes má od vysněné holčičky dost daleko...

Já jsem od Hanišové už dříve četla Houbařku a i ta se mi moc líbila. Nebylo to žádné lehké, oddychové čtení, ale přestože bylo téma dost drsné, nebylo to nijak "nucené". Pomalu, přirozeně se člověk dozvídal osudy hlavních hrdinů... ano, to je taky důležitý bod - "hlavních hrdinů" - ten problém nebyl popisován jen z jednoho úhlu pohledu. Stejně tak právě v Anežce vidíme, jaké motivy vedly obě hlavní hrdinky k tomu, jak potom navenek působily. Což je sice neomlouvá, ale aspoň dost vysvětluje. 

Pokud vás tedy zajímají čeští autoři, témata problematických rodinných vztahů nebo téma rasismu, můžu Hanišovou jedině doporučit, je opravdu dobrá.

5 komentářů:

  1. Anežku jsem si vždycky chtěla přečíst, jen jsem se k ní nikdy nedostala. :/

    OdpovědětVymazat
  2. České autory zkouším/podporuji ráda, ale k této autorce jsem se zatím nějak nedostala. Spíš než Anežka by mě ale víc lákají její další knihy. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. určitě stojí za to, myslím, že umí dobře psát :)

      Vymazat
  3. O této autorce jsem zatím neslyšela :)
    Zní to na zajímavou tematiku, ačkoli poněkud problémovou ... co se týče života. Nezní to na nic moc veselého, ale četba to musí být jistě zajímavá.
    Přeji krásné dny :)

    OdpovědětVymazat