pátek 2. července 2021

Piranesi - Susanna Clark

Záhadný román o muži jménem Piranesi, o Tom druhém a o Domě s tisíci síněmi... 


"Dům má tři Úrovně. Spodní síně jsou Oblastí Přílivů; když se přes Nádvoří dívám na jejich Okna, jsou kvůli Nepokojným Vodám šedozelená, pocákaná bílou Pěnou. Horní síně jsou Oblastí Oblaků, jejich Okna jsou šedobílá a zamlžená. Občas zahlédnete, jak náhlý zášleh blesku ozáří celou řadu Oken. Mezi těmito dvěma Úrovněmi se nacházejí Střední síně, které jsou Oblastí ptáků a lidí." 

Piranesi je ohromně atmosférický román, jehož obrazy vám v hlavě zůstanou ještě dlouho po jeho dočtení. Odehrává se v záhadném Domě, který má tisíce síní. Síně ve spodních patrech jsou zatopené a burácí v nich moře. Za přílivu se voda dostává i do pater výš a to musí Piranesi dávat pozor, on i Ten druhý by se totiž mohli utopit. Síně jsou ovšem nádherné, jsou v nich obrovské antické sochy, mramorové podlahy a zdobené stropy. Každá síň má svou jedinečnou atmosféru, která je autorkou tak dobře popsaná, že se vás dotýká ve vší své síle...

Když jsem na tuto knížku narazila, vůbec jsem nevěděla, o čem bude. Věděla jsem pouze to, že název "Piranesi" odkazuje ke skutečnému italskému grafikovi z 18. století, který vytvářel spletité labyrinty. A také později ovlivnil například spisovatele Jorge Borgese. A už to mi stačilo (plus spousta pozitivních recenzí) si knížku najít, koupit a přečíst. A páni!! Jsem z ní nadšená! 

Giovanni Battista Piranesi
Giovanni Battista Piranesi, grafika

Příběh vypráví muž jménem Piranesi, který žije v onom záhadném Domě. S ním tam ale žije ještě Ten druhý, o kterém toho my příliš nevíme (ovšem to ani samotný Piranesi). Postupně odkrýváme jedno tajemství za druhým a zároveň úzkostně tušíme, že to nemůže dopadnout dobře... A protože je opravdu lepší k příběhu víc neříkat, zbytek nechám na Piranesim.

Jsem hrozně ráda, že jsem na tuto knížku narazila a i přes to málo, co jsem o ní věděla, si ji koupila. Je skvělá. Je v ní spousta skrytých odkazů a záleží jen na vás, zda budete pátrat dál. Tím podle mě dokáže zaujmout i mnohem starší čtenáře. Záhadná dějová linka zase osloví i třeba milovníky thrillerů... A rozhodně to není jen na jedno čtení, těším se, až se k Piranesimu zase vrátím 🌊 Zatím ji moc ráda doporučím dál! 

📚 Jakou skvělou knížku jste naposledy četli vy?

4 komentáře:

  1. Tak o téhle knize slyším poprvé a musím říct, že mě zaujala. :) Děkuju za zajímavý tip.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tuhle knihu neznám, ale vůbec nevypadá zle. Asi po ní mrknu, děkuji za tip :)

    OdpovědětVymazat