pondělí 9. prosince 2019

Nejoblíbenější knížky z dětství?

Jenže já musím vybrat jen několik z nich 😓 no dobře...



Jó to jsem byla takhle malá! A četla jsem vlastně fakt parádní věci, když si tak procházím tu dětskou knihovnu. Nejvíc tu vidím Jacqueline Wilson (přiznejte se, že jste ji taky milovali), ale nejsilnější zážitek mám z jiných knížek. Pro mě je rozhodně nejlepší autorkou knížek pro děti Ivona Březinová. Naprosto úžasná je od ní knížka Básník v báglu. Příběh je o třech kamarádkách, z nichž jedna, Fany, je zamilovaná do Karla Hynka Máchy, a tak se o prázdninách společně vydávají na túru po Máchově kraji. Přespávají na Bezdězu, lezou po Pokličkách, koupou se v Máchově jezeře a hledají Jarmilinu skálu. A k tomu všemu potkávají partu rytířů, kteří objíždí okolní hrady. Vznikají tu velká přátelství i velké lásky (ta největší je k Máchovi, samozřejmě), je to veselé a dobrodružné a navíc to není vůbec nereálné - bydlím kousek odtud, takže si pamatuju, jak jsem hned sháněla kamarádky, které se mnou půjdou stejnou trasu :D A taky jsem si díky této knížce zamilovala Máchu 💗 sen každého češtináře. Ne, vážně, parádní knížka!
A protože je to prostě Březinová, musím se zmínit ještě o trilogii Holky na vodítku. To už tak veselé nebylo, ale zajímavé to bylo dost a dost. Tři knížky - Jmenuji se Martina a jsem bulimička, Jmenuji se Ester a jsem gamblerka, Jmenuji se Alice a jsem narkomanka. No, o čem to asi je, že... Všechny holky jsou teenageři a jsou na něčem závislé. A teď si představte, že vám je 13 a čtete si tyhle hustý příběhy!! Část je napsaná i jako jejich deník z léčebny a páni... páni... už jenom číst si o tomhle tématu z vás dělá fakt rebely.
A když už jsme u té rebélie… Francine Oomen a její knížka Jak přežít svou maličkost? Znáte to? Hlavní hrdinka je Rosa Van Dijk a vůbec neví, kdo vlastně je. Nejradši by si obarvila vlasy na zeleno, nechala si udělat piercing a v noci se kradla z domu sprejovat na odstavené vlaky. Jo počkat, to je vlastně přesně to, co udělala! Jenže nikdo jí nechápe, nikdo, kromě nového kámoše Nosáče, se kterým chodí sprejovat a jednoho kamaráda z dětství, který se ale bohužel nedávno odstěhoval, a tak si už můžou psát jen mejly. Co bych k tomu víc řekla... přečtěte si to, fakt, klidně i teď v těch dvaceti letech, je to vtipný a zároveň to nepostrádá hloubku. Opět parádně napsaná knížka z pohledu dospívající holky, která hledá sama sebe a vážně, jak to ti autoři dělají, že se tolik trefí do myšlenek a jazyka těch dospívajících čtenářů?
Poslední knížkou opouštím život rebelky i tento svět 😀 protože se vracíme do doby Rudolfa II. Jo, to je ten, co pozval do Prahy alchymisty a zajímal se víc o umění než o vladaření. Fiorella a bratrstvo křišťálu od Vlastimila Vondrušky. Má to dva díly a asi je to jediné, co napsal pro děti (?). Je to ale parádní. Příběh je zasazen do doby Rudolfa II. a do Prahy přijíždí alchymista se svou dcerou Fiorellou. Ta ale chvíli neposedí a místo vyšívání chce běhat po uličkách Prahy, jenže jako s holkou se s ní kluci nechtějí vůbec bavit. Nevadí, Fiorella se převlékne za kluka a vzápětí se spřátelí se dvěma kamarády, Lukášem a Martinem. V tu dobu se z městské radnice ztratí stříbro a dokonce dojde i k vraždě! Fiorella společně s kluky založí Bratrstvo křišťálu a rozhodnou se záhadu vyřešit. Příběh je plný dobrodružství, nebezpečí, přátelství a alchymie. A i když je to zasazeno do historické doby, je to skvěle napsané, čtivé a napínavé a když jsem byla malá, milovala jsem to! Jen a jen doporučuju dál...

Fuu tak jo, tak to je malý výběr z toho, co jsem jako malá naprosto milovala. Na jaké knížky doteď vzpomínáte vy?

6 komentářů:

  1. Milovala jsem Březinovou a knihy od Enid Blyton. Ty jsem přečetla snad všechny :D A nesmím zapomenout na Jacqueline Wilson a její překrásné ilustrované knihy :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jaqueline Wilson je pro mne naprosté dětství a samozřejmě Thomas Brezina. Ty jsem tak moc zbožňovala. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkný článek :) Já měla taky ráda Březinovou a Enid Blytonovou taky :) A později už jsem přesedlala na fantasy - Eragona, Harryho Pottera a tak :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fantasy jsem začala číst asi až na konci střední, jinak samé dívčí romány... :)

      Vymazat