středa 25. prosince 2019

To nejlepší z roku 2019

Malý výběr toho, co jsem v tomto roce objevila a co mě okouzlilo. Vlastně jsou všechny tyto knížky svým způsobem magické. Jsou z našeho světa, ale přece jen místy překračují jeho hranice a my se dostáváme mnohem dál, než bychom čekali.
📙 Anna Bolavá - Do tmy


Tato knížka byla vydaná už v roce 2015 a já jsem ráda, že se nikam neztratila, a i já ji nakonec objevila! Bylo to čtení temné, kouzelné, smutné a já doteď cítím, že to byl jeden z příběhů, který ve vás zůstane a který vás ovlivní. Trávíme v něm dny s Annou Bartákovou, osamělou bylinkářkou, která sběru bylin zasvětila celý svůj život. Je to žena až podivná, silná, ale ne nezdolná. Stále nám někam uniká, a tak zůstává postavou záhadnou, v každém případě ale obdivuhodnou. Stejně jako celá tato knížka. 

Samostatná recenze je tu.

📘 Anna Cima - Probudím se na Šibuji



Anna Cima, mladá spisovatelka, japanoložka, držitelka ceny Magnesia Litera za Objev roku 2019. A tu cenu si opravdu zasloužila. Román Probudím se na Šibuji je knížka s úžasně vymyšlenou zápletkou na pomezí reálného a magického světa, která navíc nadchne všechny nadšence do asijské kultury a Japonska. Dala jsem jí přečíst několika dalším lidem a nikdy se mi snad nestalo, že by si ji opravdu všichni přečetli, tolik se jim líbila a ještě ji doporučili dál! Z toho jsem měla ohromnou radost. Myslím si, že tahle spisovatelka má veliký vypravěčský talent a díky tomu, že je její život tak krásně provázaný s Japonskem, má v hlavě jedinečné příběhy. Takže se už těším na další :)

Samostatná recenze je tu.

📕 Hiromi Kawakami - Podivné počasí v Tokiu

Tato novela vyšla poprvé už v roce 2001 a autorka, výrazná spisovatelka současné japonské prózy, za ni získala i cenu. U nás vychází přeložená až v roce 2019 a teda, páni! To mělo vyjít už dávno!!  Nádherná, citlivá knížka, která mě okouzlila najednou úplně jiným stylem psaní a vypravování a donutila mě zapátrat po dalších japonských autorech.
Podivné počasí v Tokiu vypráví o přátelství sedmatřicetileté Cukiko a jejího bývalého učitele Senseie, které pomalu přerůstá v hlubokou lásku. Příběh je to neuvěřitelně křehký a citlivý, v podstatě obyčejný, ale neobyčejně prožitý. Jde o střetávání se, o náhody a magično, přičemž na pozadí všeho je saké a japonská kuchyně. Mimochodem nad tím jídlem (a nad celou knížkou, samozřejmě) jsem se rozplývala tak moc, že prostě musím do Tokia, najdu si ten stejný bar, kde se Cukiko a Sensei potkávali, objednám si to samé jídlo a saké a prožiju tu atmosféru, která se mě dotýkala při čtení této knížky... Jedinečné. Díky, Hiromi Kawakami.



3 komentáře:

  1. Probudím se na Šibuji a Podivné počasí v Tokiu mám v plánu. Hlavně díky tomu, že mě baví literatura, která se týká Japonska. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ještě doporučuju Než vystydne káva od Toshikazu Kawaguchi :)

      Vymazat
  2. Velmi mě zaujala Anna Bolavá. Knihu si pamatuji, myslím obálku, ale úplně jsem zapomněla o čem měla být. Děkuji za připomenutí :)

    OdpovědětVymazat