sobota 18. ledna 2020

Vyšlapaná čára - Sara Baume

Nejhorší, co by se Vám jako umělkyni mohlo stát, je, že z toho budete neustále trochu nešťastná.
J. D. Salinger: „De Daumier-Smithovo modré období“

Výsledek obrázku pro vyšlapaná čára

Sara Baume je irská autorka, která vystudovala výtvarné umění a tvůrčí psaní na Trinity College. Jejím prvním románem je Jasno, lepo, podstín, zhyna. Román to byl úspěšný a naše překladatelka Alice Hyrmanová McElveen za něj získala cenu Magnesia Litera. V roce 2017, přeložen 2018, vychází její druhý román, založený na autofikci, Vyšlapaná čára. Lehce depresivní, melancholický, každopádně nadmíru zajímavý!

Pětadvacetiletá výtvarnice Frankie si prochází tvůrčí a existenciální krizí. Jako umělkyně i jako člověk je na dně. Ale co teď? Frankie se rozhodne opustit svou garsonku, práci a přátele v Dublinu a přestěhuje se do domku po babičce, kde se jejího života dotkne nostalgie a vzpomínky. A ke každému vjemu jí na mysli vytane také nějaké umělecké dílo.

Díla s námětem hrabání a kopání, zkouším se: v roce 2007 nechal Urs Fischer vykopat podlahy Gavin Brownovy galerie v New Yorku, West Village. Vyvrtat, vykopat, vyhrabat, vyvézt. Nechal tam jenom suchou hlínu a rumiště, u vchoud vyvěsil varování, že výstava je smrtelně nebezpečná. Dílo má záhadný název: You (Ty). Kdo ale byl ten „ty“? Někdo, kdo z umělcova pohledu ohrozil jeho stabilitu nebo snad i život? Teď mi napadá, jestli to tajné poselství někdo pochopil? Teď mi napadá, jestli každé umělecké dílo zůstává nepochopitelné všem, kromě osoby, které je tajně určeno?

Výsledek obrázku pro Urs Fischer gavin brown gallery

Knížka tak získává další a další rozměr, díky odkazům na známá i neznámá umělecká díla, která si hlavní hrdinka připomíná. Čtení není dynamické, není tu žádná velká, napínavá dějová linka – naopak je to plné popisu rozličných objektů a lidí, popisu z pohledu umělkyně, která vidí svět zase trochu jinak, a to se mi ohromně líbí! Frankie mě svým světem inspirovala a posunula. Přemýšlím, jak ji jen popsat… a v hlavě mi naskakuje slovo duch. Zdá se mi, že žije více v představách než ve svém „skutečném“ životě, jako by čekala, až se něco konečně stane. Nějaká náhoda nebo osud, který uvede věci do pohybu. Na to jsem vlastně při čtení čekala i já. Jenže život sám nás do pohybu nedá, to my musíme dát do pohybu jej. Všeho, čeho jsme plní, máme možnost sdílet i vně, jen se musíme rozhodnout. Musíme se rozhodnout… což může vyžadovat dost síly a času. Ale nakonec to přinese svobodu.

3 komentáře:

  1. Zajímavý tip na čtení :) Knihu neznám, ale zaujala mě i tím, že má hlubší rozměr a je inspirativní :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tvůj popis jak vidíš knihu se mi moc líbí, mám ráda takové to tajemné vyprávění z pohledu lidí, jak se může lišit hodně člověk od člověka :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Zní to moc zajímavě, ale trochu mě děsí to, že se v tom neobjevuje příliš děj. Ale šanci jí dám, třeba se mi bude i tak líbit. :)

    OdpovědětVymazat